Det kom ett brev med posten

Ni vet när det trillar in ett brev som en öppnar och plötsligt känns det som om att världen förvsvinner under ens fötter? Har varit med om det en gång tidigare och det var när jag fyllde 18 och då var det inte mitt eget fel att det skedde.

Nu var det iaf så att jag fick inkomstuppgifter från CSN som visade på att jag tjänat för mycket pengar under 2015. Det kan omöjligt stämma tänkte ju jag eftersom jag jobbat så lite och hade god marginal upp till gränserna som de har. Dock var det ju så att 2015 så sålde vi vår bostadsrätt och gjorde en fin vinst. Den vinsten var vi självklart glada över och den gjorde ju att vi kunde lösa hela kontantinsatsen på huset samt bygga upl ett rejält sparande. För mig fanns det inte en tanke på att den skulle räknas in i min inkomst det äret.
Det är mitt eget fel och det står jag för men paniken slog till direkt och jag ringde upp CSN för att få höra hur jag ska göra.
Det är drygt 75.000 för mycket jag fått och av den summan ska de ha tillbaka 60% direkt i ett såkallat återkrav. Det kommer gå att dela upp betalningen dock så är räntan på runt 3% men det får jag ta helt enkelt.

Detta svider så in i bomben men efter att ha samtalat och gått igenom ekonomin här hemma så har vi konstaterat att jag lägger alldeles för många tusenlappar i månaden (japp, i månaden) på att shoppa onödiga saker i form av kläder och inredning. Jag måste helt enkelt sluta och detta återkrav gör ju att jag inte kommer ha någt val eftersom vi även börjat planera för FET till hösten. 

Nästa månad kickar min utmaning igång. Det ska bli ett köpstopp med undantag för om det är något som absolut behövs men isåfall ska det försöka fyndas.
Jag ska se detta som något positivt som jag ska klara av med bästa möjliga resultat och jag känner mig ändå taggad.
Det kommer svida lite när beställningen från Mini rodinis släpp trillar in här hemma för jag har lovat att skicka tillbaka allt (beställde alldeles för mycket).
Nu jäklar kör vi!


#1 - - Emma:

Heja dig det här kommer du fixa som allt annat!
💕💕

#2 - - Omsaknad:

Å vilken läskig känsla att få ett sånt brev. Men du fixar det, verkar som ni har en plan! Har varit och smygläst på din blogg under de år som jag själv inte har bloggat. Roligt att följa er!

#3 - - Amanda :

Nej! Fan vad tråkigt att det blev så. Skönt att ni har bra plan - hoppas du blir av med det snabbt 😊😘