Semestertripp

I söndags gick vi till sängs med ett alarm som drog igång klockan 3. Rätt trötta var vi men bilen var färdigpackad så vi packade bara in familjen och jag körde ned till Stockholm på en väldigt lugn E4.
Freja fortsatte gott att sova men blev pigg när vi anlände till huvudstaden och hon fick se den stora båten som vi skulle åka med till Åbo.

En 12 timmars resa som fylldes av massor av lek i deras lekavdelning, stor förundran över att åka båt på havet och massor av god mat och shopping.

Vi anlände på kvällen till Åbo. Trötta checkade vi in på hotellet och Freja somnade snabbt i sängen. Dagen efter så blev det en mumsig hotellfrukost innan en buss hämtade upp oss och körde oss till Muminlandet.

Muminmamman blev Frejas favorit och hon kramade henne flera gånger, lääänge.

Efter en heldag i Muminlandet så tog vi bussen tillbaka sedan promenerade vi till hamnen där det blev en god middag innan hemresan som till största delen bestod av sömn men också spaning från hytten.

Tidigt på morgonen var vi framme i Sverige. Vi tog bilen och åkte till Uppsala där vi käkade frukost innan turen gick vidare till Furuvik. Som tur var så köpte vi ett åkband för karusellerna var det som var mest poppis. Vi åkte de flesta karusellerna ett flertal gånger.

En av de saker som verkligen lever kvar är grottan från flodfärden som bjöd på blixtar, dunder och ett "skalett" som Freja säger. Läskigt men spännande och värt att berätta om flera gånger.

Direkt när hon såg den mörka grottan tog hon min hand. Lilla gofisen.
Efter besöket på Furuvik checkade vi in på hotell i Gävle. Ett stort och härligt familjerum där både jag och Freja slocknade klockan 20.
12 timmars sömn var välbehövligt och efter ännu en god hotellfrukost åkte vi hemåt.

Ni vet vad man brukar säga; borta bra men hemma bäst. Det stämmer så bra. Vi har haft en del tuffa duster här hemma med en tjej som trampar på ens tålamod och att komma hemifrån var skönt för oss alla.
Inte att förglömma är ju också att jag och P hade vår 9 års dag igår. Svårt att fatta att vi hängt ihop så länge.. Var ju meningen att han skulle paras ihop med min kompis men det blir inte allyid som man tänkt sig..

#1 - - Cicci:

Sån underbar semester ni haft!!
Stort grattis till er! 💕

Svar: Tack 😄
None None

#2 - - Anonym:

Vilken härlig semester! Men mest av allt var jag tvungen att skriva för att det är precis lika med mig och min man som med er! Han skulle också paras ihop med min kompis. Men så blev det inte så, utan det blev vi! ☺️ Idag har vi två barn efter ivf.

Svar: Haha tänk vad bra det kan bli fastän det inte blir som det var tänkt både gällande partner och barn. Trots en jobbig resa så var det ju just denna lilla tjej vi väntat på och jag misstänker att du säkert känner detsamma ☺️
None None

#3 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★:

Åh mumindalen! En liten ledsamhet i mig att jag aldrig besökte det med sonen. Nu är han för gammal, men jag blir som ett barn av att se bilder :)

#4 - - Emelie:

Låter som en härlig resa :)