Sova borta

Freja har inte sovit borta ännu. Vi har sovit borta ifrån henne någon gång men aldrig båda två samtidigt. 

När lät ni era små sova borta för första gången?
Vem sov hen hos?
Hur gick det?
Måste man köpa typ en resesäng eller vart ska hon sova liksom?
Känner mig helt lost och vet inte om jag är redo ännu men ge mig gärna era erfarenheter.
#1 - - Fiffig:

Grynet sov borta utan oss för första gången i somras när jag var sjuk och maken jobbade. Då sov hon hos mina föräldrar som passat henne många gånger och även nattat henne hemma hos oss ett par gånger. De har min gamla spjälsäng kvar så hon sov i den, men jag tog med det täcke hon hade i sin säng så det skulke lukta hemma.

En bra början är kanske att någon som Freja är trygg med sover över hemma hos er och ni sover borta. Eller börja med att någon annan nattar henne hemma hos er?

Kram!

#2 - - Fiffig:

Glömde skriva att det gick kanonbra för Grynet med första övernattningen, men så är mormor hennes stora favorit. Det var värre för mig som storgrät när hon hade åkt...

#3 - - Adele :

Milo sov borta hos sin farmor precis innan jul. Första gången var planerad sedan länge. Vi var lite på stand by ifall hon skulle ringa men han somnade och sov gott hos henne. Hemma sover han ju med oss så vi beslutade tillsammans att han skulle få sova med farmor i hennes säng. Farmor har ju varit barnvakt minst en gång i veckan sen han var 6 månader gammal. Så det hela kändes väldigt lugnt för alla parter. Farmor hade vid det tillfället nattat Milo några gånger när hon varit barnvakt så vi antog att den biten skulle funka bra. Andra gången var en vecka senare när både jag och Andreas blev sjuka och vi inte riktigt orkade med. Det var farmor den gången också och allt gick jättebra.

Kramar och lycka till!

#4 - - Votivi filii:

Vår lilltjejen var knappt 3 månader när hon sov borta (dock tillsammans med oss), då hade hotellet resesäng och i den hade vi med oss vårt egna babynest. Sen har vi varit iväg på solsemester två gånger med henne, vid 6 och 9 månader. Vid båda tillfällen hade vi resesäng till vårt förfogande, men vid första resan funkade det inte alls. Hon verkligen total vägrade sova/vara i den och sov mellan oss. Vid 9 månader funkade det med resesäng och hon sov gott i den. När hon var ca 8 månader så skulle vi till vänner, med övernattning - då lånade vi min mammas sambos ena sons (invecklat det där) resesäng till vår tjej. Därefter passade vi på i höstas vid en kampanj på jollyroom att köpa en egen resesäng till ca halva priset (och sen även en extra madrass till den på Ullared). Ska använda den imorgon när vi ska sova borta hos vänner, och den har använts av vänner när det blev oplanerat att de stannade över natten hos oss för någon vecka sedan.
Så även om hon sovit borta, har det inte varit utan oss dock. Så med den delen har jag ingen erfarenhet. Vår tjej har inte passats av någon mer än några minuter när jag passat på att gå ut med hundarna när vi haft gäster än.

När min systerson sov här en hel del när han var runt 2, sov han mellan mig och min man vilket funkade hur bra som - mysigt, om än lite obekvämt.

Gott nytt år, och lycka till!

#5 - - hael:

Jason har sovit borta några nätter hos framför ensam. Första gången var han 9 mån och då var jag och min man så dåliga så vi orkade verkligen inte.

Annars har han sovit borta med oss, och det har gått bra. Han sover i rese spjälsäng hos farmor, och i en växa säng hos mormor och morfar.

#6 - - hael:

Hos farmor ska det stå, inte framför.

#7 - - Karin :

Vår tjej har sovit borta massor av gånger. Första gångerna sov hon hemma medan vi var på hotell (i närheten), då var hon typ 8 månader. Vi gjorde så ett par gånger. Efter vår flytt har hon sovit hos mina föräldrar ett par gånger varje månad, från att hon var 10 månader. Dem har en säng där. Nu träffas dem typ varannan dag så deras relation är typ lika utvecklad som vår, haha! Det har aldrig varit något problem alls. Hon blir aldrig ledsen och har bara roligt.

Vi tror att alla har glädje av dessa övernattningar. Dottern, mormor- och morfar och förstås vi som par :)

Jag tror att det är viktigt att föräldern/arna känner sig trygga med upplägget när det väl är dags. Jag tror nämligen att barnet är bra på att känna av såna vibbar.

Lycka till!
Kram

#8 - - Emelie :

Alvin sov borta första gången när han var 3 månader. Jag hade just slutat amma och vi var bjudna på bröllop. Så kändes lika bra att han sov borta så vi kunde stanna där så länge vi ville samt få sovmorgon dagen efter. Han sov hos sin mormor och morfar, dom har kvar spjälsäng från när jag var liten så den sover Alvin i. Han har sovit där 4 ggr hittills. Anledningen till att det bara
Är mormor och morfar han sover hos är att jag endast litar på dom. Alvins Farmor och farfar är knappt förbi sen så efterfrågar dom aldrig att få han honom över natten, så känner lite att varför ska han sova där då. Men gör det som känns bäst för dig/er och låt hon sova hos den ni litar mest på . :)

#9 - - Emelie :

Och det har gått toppen alla gånger han sovit borta :)