Tårar och gråt

På senare tid så är Freja väldigt ledsen under natten. Verkar som att det ör mycket drömmar och tankar som tar över den lilla kroppen. Hon har ju gått igenom en period där hon varit rädd för mycket men det är tack och lov bättre.
Nu har hon börjat med att ha panik när vi ska bada eller duscha henne. Det är inte bara lite gråt vi pratar om utan panikskrik och en tjej som hänger i en och försöker klättra upp ur badkaret.. Hon som alltid älskat att bada är just nu livrädd.
På kvällarna somnar hon bra men sedan runt 22 börjar uppvaken med massa gråt. Hon får komms till vår säng och det brukar bli bättre men ändå inte ostört resten av natten.
Natten mot idag var inte kul. Var vaken mer än jag sov eftersom Freja helt plötsligt tyckte att hon sovit färdig och bara sparkade på oss trötta gråtfärdiga föräldrar.
Som tur var så hade jag sovmorgon idag och vi fick sova lite längre, fick väcka Freja för att hinna klart innan jobb och föris.
Hoppas på att denna natt ska bjuda på lite mer sömn och om inte så garderar jag med att lägga mig i tid!
#1 - - Amanda:

Det sämsta är när man måste iväg dagen efter. Blä. Hoppas ni får sova bättre nu :) Puss och kram <3

#2 - - Jessica :

Hej!
Kommenterar inte så ofta men brukar försöka när jag känner igen mig. C är två månader äldre och vi hamnade med samma problem för nån månader sedan. Det började med att han fick panik när vi skulle tvätta håret och sen övergick det i panik över allt som hade med dusch/bad att göra. Jag försökte börja från början med att han bara behövde sitta i badkaret och sen tvättade vi kroppen utan duschslang. Jag tror inte att vi tvättade håret på en månad. Ingenting funkade. Sen fick han prova vara med när jag duschade utan att jag rörde honom alls. Det var då det började lossna. Han skriker fortfarande när vi tvättar håret och han är inte förtjust i duschslangen på kroppen heller. Men det är inte längre panik och han kan sitta kvar och leka en god stund efter att jag är färdig med honom. Jag hoppas det kommer att lossna för er också för det är så jobbigt när de är så ledsna. Nu går det åtminstone över hos oss och han kan följa med frivilligt och bada om han får bada med bubblor.

Svar: Tack för fin kommentar! Det är ändå en slags lättnad att få höra att någon upplevt något liknande och att det faktiskt blivit bättre.
Jag duschade tillsammans med Freja igår och det var helt annat än de panikstunder vi haft den senaste tiden så vi får nog fortsätta köra på det ett tag till så kanske hon blir trygg igen.
Det är verkligen frustrerande när de blir så ledsna och man kan ju liksom inte förs en dialog kring rädslan ännu..
Tack igen för tipset!
None None