Magtrubbel

Tack för att ni delar med er av alla era erfarenheter. Känns alltid lugnande att få höra andras upplevelser.

Själv är jag inne på tredje dagen på sjukhuset.

Några av er beskrev ju mitt magont på julafton som gallsten. Pappa, som precis opererats för sin, instämde och jag fick Voltaren suppar av honom att ta om jag fick ont igen.
I söndags vid 16 kände jag igen den där smygande smärtan som började trycka på så jag tog direkt en supp. Dock gick det aldrig över utan det eskalerade och jag stod på knä lutad över soffan när Pk fick nog och ringde min mamma som skulle passa Freja när vi for till akuten. Lilla Freja som är så fantastisk, klappade mig över ryggen, lutade sin kind mot mig och sa "älska dig". Så omtänksam jämt!
Vi kom in till akuten vid 17.30. Fick smärtstillande in i en muskel i rumpan, hjälpte inte.. Gjordes ultraljud och läkaren sa att "ja det är gallsten, finns inte så mycket vi kan göra. Jag skriver ut mer suppar så får du ta max 2 stycken sedan härda ut. Får du upprepade gånger så kontakta din vårdcentral så blir kanske en operation aktuell.

Vi åkte hem och jag tog en till supp och försökte sova med värme mot magen. Under natten eskalerade smärtan ytterligare och jag funderade på om man verkligen ska klara att härda igenom detta? Tog ännu en supp klockan 4 på natten och låg sedan lutad över toastolen och grät. P kom ned och ringde ambulans.
Ambulansen kom och gav mig en spruta smärtstillande men den hjälpte inte så jag fick åka in.
Väl på akuten stod jag på knä på golvet och lutade mig över en rullpall, det var samma läkare som förra gången och nu visade min blodprover på förändringar så jag blev inlagd. Fick 3 sprutor med morfin innan det äntligen släppte lite. Började kräkas grönt. Fick morfin varje timme i början innan smärtan började ge med sig lite.
Det visade sig att jag fått en bukspottskörtelinflammation. Den har nu behandlats med att jag fått ösa på med vätska i form av dropp och under tiden fått smärtlindring.
Igårkväll fick jag smått börja äta och nu idag känner jag mig äntligen lite piggare. 
Läkaren var precis på rond och jag ska förhoppningsvis få åka hem idag.
Har haft besök av finaste Frejster varje dag, saknat henne så mycket och det är verkligen jobbigt att se henne åka härifrån.
Ska bli skönt att få komma hem igen.
Kommer få operera bort gallblåsan om ungefär 4-6 veckor för att detta inte ska hända igen.


#1 - - Anna:

Starka du! ❤️ Tycker så synd om dig. Finaste Freja, som verkar förstå när det gäller.

#2 - - hael:

Oj vilken start på detta året :( Krypa på dig!!!

#3 - - Sofie:

Men usch! Läser ikapp bloggar från över jul nu och har helt missat!
Krya på ❤️❤️❤️

#4 - - Mammatea:

Fy! Skönt att du verkar vara på bättringsvägen iaf.

#5 - - Evl:

Men fy vännen vad fruktansvärt! Skönt att du mår bättre nu. Vilket helvete du varit med om. Kramar!!

#6 - - Karin :

Åh fy vad läskigt.. :( Läste ikapp några inlägg först nu.. Fy! Vad snabbt saker kan förändras. Skönt att du fick hjälp och klarhet i det rätt snabbt. Hoppas att du slipper fler anfall innan operation.
Kram

#7 - - Emelie :

Så tråkigt att börja året så här :( men krya på dig, hoppas du mår bättre nu :)