Radiofredag

Idag är vi med i radion. HÄR kan ni lyssna på inslaget och delta i lite diskussion om ofrivillig barnlöshet. Hade bestämt mig för att inte kommentera men det är svårt att låta bli när det är så mycket okunskap och oförstående människor.
 
Jag skrattade åt kommentaren från han som satt reglerna gällande IVF och utredningar:

"Reglerna kring ofrivillig barnlöshet är lika i de fyra nordligaste länen. Håkan Lindström, överläkare på barnlöshetsmottagningen i Skellefteå är ansvarig för regeln med 23-årsgräns.

– Det var ett prioriteringsbeslut för att spara pengar. En till orsak till beslutet var att förhållanden har en tendens att inte hålla i så unga år, säger Håkan Lindström"

Ja men det låter ju verkligen som vettiga grunder för 23 års gränsen? Att man är vuxen när man är 18 och bör kunna fatta beslut som gäller ens liv då det räknas inte?
Det är viktigt i varje fall att ofrivillig barnlöshet uppmärksammas för att skapa mer förståelse, det är ju det som är syftet med hela den här grejen tycker jag.
 
 
Freja började sin fredag med en lång sovmorgon. Själv var jag uppe och åt frukost och väntade på att hon skulle vakna. Nu ligger hon här brevid mig och kör arga leken med en krabba i sitt babygym.
 
 
Nu ska jag göra iordning en lunchflaska till matmonstret som äter bra igen. Sedan ska jag och Freja bege oss till stan för att ta en mysfredag där innan P slutar för då är det storhandling som är inplanerat.
Kanske att det blir liiite shopping för mig och Frejster!
 
 
#1 - - intesomvitankt:

Jag blir också alldeles mörkrädd av kommentarerna. Jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att det ska försämras när man själv är ofrivilligt barnlös. Man slutar aldrig att förvånas tydligen.

#2 - - Jullan:

Ja usch all denna okunskap. Det var ett korkat svar måste jag säga, trodde att man hade seriösa belägg för att ha den åldersgränsen. Sen tycker jag att det är riktigt illa med den övre åldersgränsen som skiljer sig nationellt, det ska verkligen inte vara geografi bundet vilken hjälp man kan få. Hela norrland ska skämmas över hur dålig hjälp de erbjuder ofrivilligt barnlösa tycker jag. Men måste verkligen kriga för att få hjälp. Vill inte ens tänka tanken hur det hade varit utan Dr Fryklund? *Min hjälte*
Vad hon ser ut att ha växt Freja!? Riktig go bit nu ju! :)

#3 - - A:

Modigt av dig att ställa upp och väldigt viktigt att dessa orättvisor blir belysta.

Sen tycker jag att det är knäppt med 23-årsgränsen. Och den där förklaringen är också skitsnack. Förhållanden kan hålla i så unga år och förhållanden mellan äldre kan också spricka. Större risk att förhållandet tärs sönder av år av barnlängtan tror jag.

#4 - - Emelie -min längtan efter dig:

Modigt av dig att ställa upp! Skäms att en skellefteåbo säger så kanske ska fara förbi avdelningen och skaka vett i läkaren, inte konstigt att vi fick så dåligt bemötande när vi ringde dit :/

#5 - - Mammatea:

Modigt och bra att du vågar vara med!

Vi upplevde att vi väldigt länge blev runtskickade, att saker tog längre tid än det behövde, att man skulle testa pergotime en gång extra... Kändes som de förhalade tiden bara för att vi var unga och hoppades att vi skulle bli gravida på det "vanliga" sättet. Och då var vi ändå några år över gränsen för att få hjälp i landstinget. "Ni är ju unga, ni har tid på er!" :(

Svar: Tack! Ja men det är ju verkligen så. Det är väl ingen som söker en utredning och vill genomgå en behandling för att det är roligt. Man gör det för att man bär på en längtan som äter upp en inifrån och ändå drar de ut på tiden så man får genomgå onödigt lidande. :/
None None